Aflevering 2 – Stemgebruik in radiocommercials

Aflevering 2 draait volledig om stemgebruik. De reden is heel simpel. Stemgebruik is naast het audiologo en de soundscape van een commercial dat zorgt voor goede consistentie in communicatie. En consistentie draagt goed bij aan effectiviteit.

Veel luisterplezier!

HEMA

Een goede radiocommercial heeft een herkenbare voice over voor álle mediatypen

Toegegeven, het is niet heel makkelijk om een goede sound voor je merk te vinden. In eerste instantie zal het vreemd voelen. Denk het aan schreeuwende karakter van Kruidvat, het betweterige van Hornbach of – in dit geval dus – het bijna zeurderige van HEMA.

Maar oh oh oh. Als je die sound eenmaal te pakken hebt (en de investering kan doen om je merk goed op radio te laden), wat klinkt het dan goed. Zo ook bij HEMA. Want ook zonder het uitspreken van de merknaam (en zelfs zonder de bekende jingles), is het overduidelijk dat het om HEMA gaat.

HEMA Buitenspelen

PLUS Supermarkt

Een goede radiocommercial vertelt verhalend over producten vertellen.

Wat kan je nou vertellen over een miniola? Kennelijk nogal wat. En wist jij dat het een kruising is van een mandarijn en een grapefruit? Ik niet. Maar, door naar de voice over keuze. Eerlijk is eerlijk: in het begin snapte ik deze voice over keuze niet. Het komt wat bekakt over, wat ik weinig bij het nuchtere Hollandse van PLUS vindt passen. Maar nu, na een tijdje, is-ie zo lekker opvallend. Wat ‘m in effectiviteit wel weer heel goed maakt. Zoals bijvoorbeeld bij een thematische commercial:

PLUS Supermarkt

Maar ook bij een kortere actiematigere inzet:

PLUS actiematig

Wat wel vreemd is, is dat PLUS de stem niet gebruikt bij bijvoorbeeld tv commercials. Zoals onderstaande spot die enkele maanden geleden flink zichtbaar was op tv.

SNS

Een goede radiocommercial heeft een herkenbaar format.

Los van stemgeluid is een herkenbaar format ook erg lekker. SNS pakt dat goed aan. Het format is duidelijk en goed in te zetten voor verschillende producten. Zoals hypotheken:

SNS Hypotheken

Maar ook voor een USP als persoonlijk contact:

SNS Persoonlijk contact

En ook voor hypotheekrente:

SNS Hypotheekrente

NS

Een goede radiocommercial gaat slim om met een script met meerdere stemmen

Om deze spot kon ik wel een beetje gniffelen. Je hoort overduidelijk dat het één voice over is. Of twee wel-heel-erg-op-elkaar-lijkende stemmen. En dat is zonde, want dat zorgt zeker in een bomvol reclameblok voor verwarring. Luister maar:

NS Dalvoordeel