Aflevering 2 – Stemgebruik in radiocommercials

Aflevering 2 draait volledig om stemgebruik. De reden is heel simpel. Stemgebruik is naast het audiologo en de soundscape van een commercial dat zorgt voor goede consistentie in communicatie. En consistentie draagt goed bij aan effectiviteit.

Veel luisterplezier!

HEMA

Een goede radiocommercial heeft een herkenbare voice over voor álle mediatypen

Toegegeven, het is niet heel makkelijk om een goede sound voor je merk te vinden. In eerste instantie zal het vreemd voelen. Denk het aan schreeuwende karakter van Kruidvat, het betweterige van Hornbach of – in dit geval dus – het bijna zeurderige van HEMA.

Maar oh oh oh. Als je die sound eenmaal te pakken hebt (en de investering kan doen om je merk goed op radio te laden), wat klinkt het dan goed. Zo ook bij HEMA. Want ook zonder het uitspreken van de merknaam (en zelfs zonder de bekende jingles), is het overduidelijk dat het om HEMA gaat.

HEMA Buitenspelen

20 seconden

📝 49 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek

Vrouwenstem: Bij HEMA vinden we buitenspelen belangrijk. Niet alleen voor de kleintjes, maar ook voor de grote mensen.

Ga lekker samen badmintonnen of zwemmen met een opblaas rookworst en daarna een beetje chillen in je zelfgemaakte zandkasteel.

Het leukste strand- en zomerspeelgoed al vanaf €2. Ook op hema.nl.

Echt HEMA.

PLUS Supermarkt

Een goede radiocommercial vertelt verhalend over producten vertellen.

Wat kan je nou vertellen over een miniola? Kennelijk nogal wat. En wist jij dat het een kruising is van een mandarijn en een grapefruit? Ik niet. Maar, door naar de voice over keuze. Eerlijk is eerlijk: in het begin snapte ik deze voice over keuze niet. Het komt wat bekakt over, wat ik weinig bij het nuchtere Hollandse van PLUS vindt passen. Maar nu, na een tijdje, is-ie zo lekker opvallend. Wat ‘m in effectiviteit wel weer heel goed maakt. Zoals bijvoorbeeld bij een thematische commercial:

PLUS Supermarkt

25 seconden

📝 75 woorden

🎧 Voice over copy

Mannenstem: Bij PLUS houden we van mineola’s.

Dat is een mix van een mandarijn en een grapefruit. Het lekker zoete van de een, en fris zuurtje van de ander, en het sappige van alle twee. Ze zijn makkelijk te pellen en zitten barstensvol vitamine C. De mineola’s zijn bij PLUS volop vers verkrijgbaar. Deze week 500g van 1,49 voor maar 59 cent! Dus, nu doen, dit is het seizoen.

PLUS. Goed eten, daar houden we van.

Maar ook bij een kortere actiematigere inzet:

PLUS actiematig

10 seconden

📝 21 woorden

🎧 Voice over copy

Mannenstem: Met PLUS worden het weer heerlijke feestdagen. Bijvoorbeeld met Goudreinette. Los per kilo van 2,49 voor 99 cent! Ook op plus.nl.

Wat wel vreemd is, is dat PLUS de stem niet gebruikt bij bijvoorbeeld tv commercials. Zoals onderstaande spot die enkele maanden geleden flink zichtbaar was op tv.

SNS

Een goede radiocommercial heeft een herkenbaar format.

Los van stemgeluid is een herkenbaar format ook erg lekker. SNS pakt dat goed aan. Het format is duidelijk en goed in te zetten voor verschillende producten. Zoals hypotheken:

SNS Hypotheken

25 seconden

📝 73 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek
Mannenstem: Als TN’r, Typische Nederlander, wil ik natuurlijk de allerscherpste rente van de allerbeste hypotheekaanbieder.
Vrouwenstem: Jee, wat klink jij gestrest.
Mannenstem: Hey, stem van SNS. Ja joh, ik moet al die hypotheekaanbieders vergelijken. Druk!
Vrouwenstem: Ga gewoon naar SNS.
Mannenstem: Ja hey, daar hebben ze alleen hypotheken van SNS.
Vrouwenstem: Nee hoor, ook van Aegon, Nationale Nederlanden, A- ….
Mannenstem: Wow! Jullie hebben niet alleen hypotheken van SNS?
Vrouwenstem: Ja, en er is altijd een scherpe rente. Heel normaal. SNS.

Maar ook voor een USP als persoonlijk contact:

SNS Persoonlijk contact

25 seconden

📝 73 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek

Mannenstem: Als TN’er, Typische Nederlander, bespreek ik mijn geldzaken het liefst persoonlijk.
Vrouwenstem: Daarom heb je bij SNS gewoon persoonlijk contact.
Mannenstem: Hey stem van SNS, ik heb net een vraagje over de inboedelverzekering. Mijn tuinset staat in brand, is dat gedekt?
Vrouwenstem: Wow, heb je de brandweer al gebeld?
Mannenstem: Oh ja, goeie. (lachen) Ga ik eerst even doen.

Vrouwenstem: Oké, praten we daarna verder.
Vrouwenstem: Persoonlijk antwoord op al je vragen over geld. Heel normaal. SNS.

En ook voor hypotheekrente:

SNS Hypotheekrente

25 seconden

📝 69 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek

Mannenstem: Als TN’er, Typische Nederlander, wil ik natuurlijk een zo scherp mogelijke hypotheekrente.
Vrouwenstem: Daarom vergelijken we bij SNS altijd meerdere hypotheekaanbieders.
Mannenstem: Hey, stem van SNS. Maar moet ik m’n rente dan 10, 20 of 30 jaar vastzetten?
Vrouwenstem: Hoezo, heb je bindingsangst?
Mannenstem: Uh.

Vrouwenstem: Grapje. Door ons ruime aanbod hebben we voor elke looptijd een scherpe rente. Kom anders even langs. Persoonlijk antwoord op al je vragen over hypotheekrente.

Heel normaal. SNS

NS

Een goede radiocommercial gaat slim om met een script met meerdere stemmen

Om deze spot kon ik wel een beetje gniffelen. Je hoort overduidelijk dat het één voice over is. Of twee wel-heel-erg-op-elkaar-lijkende stemmen. En dat is zonde, want dat zorgt zeker in een bomvol reclameblok voor verwarring. Luister maar:

NS Dalvoordeel

20 seconden

📝 60 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx treinstation bel
Sfx lopende mensen

Vrouwenstem:  Hey, ga je mee naar het strand?
Vrouwenstem: Ja, goed idee!

Vrouwenstem: Ga je mee een dagje shoppen?
Vrouwenstem: Uh ja (lachen) leuk!

Vrouwenstem: Ga je mee naar de..
Vrouwenstem: Oh! Alweer?

Sfx muziek

Vrouwenstem: Met Dal Voordeel reis je met 40% korting buiten de spits. En een abonnement kost nu maar €29. Dat heb je er al uit met drie keer een dagje uit. Kijk op ns.nl/dalvoordeel.