Aflevering 1 – Een terugblik op 2018

Aflevering 1 is een terugblik op 2018. Wat viel daarin op? Wat waren bijzondere creaties? In deze podcast hoor je commercials van Ford, de Rijksoverheid, T-Mobile, Almhof, Opel en YoungCapital. Veel luisterplezier!

Ford

Een goede radiocommercial doet het helemaal anders dan de concurrent

Doe je ogen dicht en denk aan een autocommercial. Je ziet een glooiend landschap voor je. Tussen de bomen door loopt een gitzwart reepje asfalt. Het beeld zoomt in terwijl de vogels op de achtergrond steeds enthousiaster hoort tjirpen en ineens zie je een prachtige rode familie auto over de weg glijden.

Aan welk automerk denk je?

Dat beeld is behoorlijk inwisselbaar. Toch?

Ford dacht hetzelfde over radiospots en gooide het over een hele andere boeg. Het begon begin vorig jaar met een opvallende keuze voor een voice over die een woordgrapje maakte. Luister maar even.

Ford – Transit

Mooi.

Opgevolgd door de nieuwe spot voor de Fiesta.

Ford – Fiesta

En ook voor business to business werkt ‘t goed.

Ford – Business 2 Business

En inspelen op een thema als ‘hoe-verantwoord-ik-de-kosten-voor-een-nieuwe-auto’.

Ford – Beproefing

En okay, ook nog een nieuwjaarsspot van 20 seconden erin:

Ford – Voornemens

Is de rek er al uit? Ik vind van niet. Mooie thematiek! Hoop dat ze lang doorgaan met deze sterke voice over en andere manier van aanpakken. Zeker omdat de gehele automotive industrie behoorlijk leunt op radio als medium.

Rijksoverheid

Een goede radiocommercial vertelt een verhaal

Mensen anders laten gedragen is knap lastig. De Rijksoverheid weet daar alles van. Gelukkig is de Bob campagne een sterk stuk communicatie met af en toe een topper.

Bob – Vriendinnen

Deze commercial vertelt met een goed verhaal de boodschap. Like it.

Almhof

Een goede radiocommercial herhaalt (en herhaalt)

Herhaling. Kan irritant zijn, maar ook bijzonder effectief. Zeker voor een product als dat van Almhof, waarbij de last-minute beslissing voor het schap enorm belangrijk is.

Almhof – Hoekje met krokante muesli

Top gedaan, en ook nog eens in 15 seconden.

T-Mobile

Een goede radiocommercial laat zich niet tegenhouden door verplichtingen

Let op. Geld lenen kost geld.

De overheid

Die is herkenbaar he? Deze kredietwaarschuwing van het AFM is verplicht voor álle reclame-uitingen vanuit financiële ondernemingen. Tegenwoordig ook voor telco’s, waarbij het abonnement ook een verkapte vorm van een terugbetaling op het toestel is.

Luister even hoe T Mobile hier creatief mee omgaat, vanaf 22 seconden.

T-Mobile – Unlimited Madness

Leuk toch?

Ook Tele2 communiceert met een knipoog. Take it away Hans!

Tele2 – Take it away Hans

Opel

Een goede radiocommercial maakt gebruik van het luistermoment.

Herkenbaarheid betekent véél in reclame. Als je je kan identificeren met de situatie die wordt geschetst in een spot, sta je al een stapje dichter bij de koop. Dat doet Opel prima. Toen ik deze spot in de auto luisterde, stond ik meteen helemaal aan. Luister maar even.

Opel

YoungCapital

Een goede radiocommercial is aansprekend voor de doelgroep.

Natuurlijk moet je commercial aansprekend zijn. Niet alleen in copy, maar ook in stijl. En dat snapt YoungCapital uitstekend. Toffe spot, goed sound design en mooi aangemeten op de jonge doelgroep. Valt lekker op in het blok!

YoungCapital – Work