Aflevering 1 – Een terugblik op 2018

Aflevering 1 is een terugblik op 2018. Wat viel daarin op? Wat waren bijzondere creaties? In deze podcast hoor je commercials van Ford, de Rijksoverheid, T-Mobile, Almhof, Opel en YoungCapital. Veel luisterplezier!

Ford

Een goede radiocommercial doet het helemaal anders dan de concurrent

Doe je ogen dicht en denk aan een autocommercial. Je ziet een glooiend landschap voor je. Tussen de bomen door loopt een gitzwart reepje asfalt. Het beeld zoomt in terwijl de vogels op de achtergrond steeds enthousiaster hoort tjirpen en ineens zie je een prachtige rode familie auto over de weg glijden.

Aan welk automerk denk je?

Dat beeld is behoorlijk inwisselbaar. Toch?

Ford dacht hetzelfde over radiospots en gooide het over een hele andere boeg. Het begon begin vorig jaar met een opvallende keuze voor een voice over die een woordgrapje maakte. Luister maar even.

Ford – Transit

20 seconden

📝 56 woorden

🎧 Voice over copy

Mannenstem: Weet jij wat er allemaal in een Ford Transit? 

Sfx muziek 

Mannenstem: Nou, een volledig aangeklede werkplaats, bijvoorbeeld. Of een professionele kookstudio op wielen. Zelfs al wil je een rijdende sportschool, massagesalon of mobiele bus & breakfast: geen probleem. Want als jij het wilt, dan zit het erin.

Geef jouw droom wielen met de Ford Transit range, op mijntransit.nl.

Mooi.

Opgevolgd door de nieuwe spot voor de Fiesta.

Ford – Fiesta

30 seconden

📝 76 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek 

Mannenstem: Na jaren van werk trakteerde Mattias zichzelf op champagne. Het was gelukt: een auto ontwikkelen die echt in alles nieuw is. Van koplamp tot kofferklep knopje. Hij had aan ieder detail gedacht, en daar de details weer van.

Zelfvoldaan genoot ie van zijn bubbels tot zijn vrouw achteloos vroeg: “Zeg, hoe heet dat nieuwe model van jou eigenlijk?”. De nieuwe Ford Fiesta: aan alles gedacht, behalve de naam. Nu met een introductieprijs vanaf €239 via Ford Private Lease.

En ook voor business to business werkt ‘t goed.

Ford – Business 2 Business

30 seconden

📝 84 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek 

Mannenstem: Heb je net die Vito of Transporter voor een vriendenprijs gekocht, komt Ford met een aanbieding. Zomaar €3.500 korting op de Ford Transit custom, de bedrijfswagen die je altijd al had willen hebben. Nou, bedankt uh Ford, ook voor die financiering met 0% rente. En niet op één model, nee, meteen op die hele range. De hele range! En welja, alleen dit jaar nog. Hadden ze daar niet een beetje eerder mee kunnen komen? Want dan was je natuurlijk sneller gaan kijken, op ford.nl.

En inspelen op een thema als ‘hoe-verantwoord-ik-de-kosten-voor-een-nieuwe-auto’.

Ford – Beproefing

35 seconden

📝 99 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek 

Mannenstem: Een nieuwe auto was voor Freek altijd een beproeving, want alle leuke extra’s moest ie thuis met hand en tand verdedigen. Zo werd de spoiler een aerodynamische ingreep om brandstof te besparen en ging hij gewichtheffen om sportstoelen te rechtvaardigen. Voor z’n… uh… rug. Tot ie de Ford Focus ST-line ontdekte. Met grote velgen, bodystyling, kit en nog veel meer moois. En dat voor een prijs die je thuis niet hoefde uit te leggen.

De Ford Focus ST-line, nu met €1.500 voordeel. En je rijdt al een Ford Focus vanaf €18.700 of €299 per maand via Ford Private Lease.

En okay, ook nog een nieuwjaarsspot van 20 seconden erin:

Ford – Voornemens

20 seconden

📝 53 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek 

Mannenstem: Wim heeft zich weer veel goed voorgenomen. Vaker naar de sportschool, meer familytime. Plus die nieuwe auto. En zou hij die eerste twee echt gaan proberen? Die laatste gaat ie sowieso doen.

De Ford Cougar, nu vanaf €379 per maand op basis van 24 maanden en 10.000km per jaar via Ford Private Lease..

Is de rek er al uit? Ik vind van niet. Mooie thematiek! Hoop dat ze lang doorgaan met deze sterke voice over en andere manier van aanpakken. Zeker omdat de gehele automotive industrie behoorlijk leunt op radio als medium.

Rijksoverheid

Een goede radiocommercial vertelt een verhaal

Mensen anders laten gedragen is knap lastig. De Rijksoverheid weet daar alles van. Gelukkig is de Bob campagne een sterk stuk communicatie met af en toe een topper.

Bob – Vriendinnen

30 seconden

📝 87 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek

Mannenstem: Stel, je hebt een vriendinnenavondje in de kroeg.

Sfx gejuich

Mannenstem: En je vriend blijft huis.

Sfx gesnurk

Mannenstem: Je hebt je auto geparkeerd, de avond is net begonnen, en wie staat aan de bar?

Sfx Oh yeah

Mannenstem: Een super knappe vent. En hij komt op je af en hij fluistert in je oor: 
Mannenstem: “Wat dacht je van een flesje wijn? Bij mij thuis. Hè?”
Mannenstem: Wat zeg je dan?
Vrouwenstem: (lachen) Ja. Maar ik ben wel bob, dus liever een sinas.

Mannenstem: Heel goed. Ben je BOB? Zeg het hardop.

Sfx getoeter

Mannenstem: BOB, daar kun je mee thuiskomen

Sfx muziek

Deze commercial vertelt met een goed verhaal de boodschap. Like it.

Almhof

Een goede radiocommercial herhaalt (en herhaalt)

Herhaling. Kan irritant zijn, maar ook bijzonder effectief. Zeker voor een product als dat van Almhof, waarbij de last-minute beslissing voor het schap enorm belangrijk is.

Almhof – Hoekje met krokante muesli

15 seconden

📝 31 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx koeienbel.

Vrouwenstem: Goeiemorgen! 

Vrouwenstem: Almhof heeft nu ook hoekje met krokante muesli voor ontbijt. Romige ongezoete yoghurt met een hoekje krokante muesli. 

Sfx loeien van koe

Vrouwenstem: Ja, met krokante muesli. Heerlijk. Alle lof voor Almhof. Met hoekje muesli.

Top gedaan, en ook nog eens in 15 seconden.

T-Mobile

Een goede radiocommercial laat zich niet tegenhouden door verplichtingen

Let op. Geld lenen kost geld.

De overheid

Die is herkenbaar he? Deze kredietwaarschuwing van het AFM is verplicht voor álle reclame-uitingen vanuit financiële ondernemingen. Tegenwoordig ook voor telco’s, waarbij het abonnement ook een verkapte vorm van een terugbetaling op het toestel is.

Luister even hoe T Mobile hier creatief mee omgaat, vanaf 22 seconden.

T-Mobile – Unlimited Madness

25 seconden

📝 72 woorden

🎧 Voice over copy

Nu nog meer knettergekke en vlijmscherpe deals bij T-Mobile. Want Unlimited Madness is verlengd t/m 1 oktober.

Wat dacht je van ons bizar goedkope sim-only abonnement? Unlimited bellen in de EU en 5 gig ook in de hele EU. Voor maar €20 per maand. Madness toch? Bestel ‘m meteen op t-mobile.nl of ga even langs bij jouw T-Mobile shop. Vinden we mad gezellig.

Sfx muziek

Vrouwenstem: Let op: Unlimited Madness duurt nog maar 1 dag.

Leuk toch?

Ook Tele2 communiceert met een knipoog. Take it away Hans!

Tele2 – Take it away Hans

20 seconden

📝 51 woorden

🎧 Voice over copy

Sfx muziek

Mannenstem: Bellen is al lang geen bellen meer. Doe het met data. Bijvoorbeeld met 10 gig data en de Samsung S9+ voor €38 per maand. En dan ook nog eens een keer met een AKG headphone ter waarde van €149. Check tele2.nl.

Take it away, Hans.

Mannenstem: Let op: geld lenen kost geld.

Opel

Een goede radiocommercial maakt gebruik van het luistermoment.

Herkenbaarheid betekent véél in reclame. Als je je kan identificeren met de situatie die wordt geschetst in een spot, sta je al een stapje dichter bij de koop. Dat doet Opel prima. Toen ik deze spot in de auto luisterde, stond ik meteen helemaal aan. Luister maar even.

Opel

35 seconden

📝 88 woorden

🎧 Voice over copy

Mannenstem: Zit je nu in je auto? Kijk dan eens goed om je heen.

Sfx muziek

Mannenstem: Kijk eens naar je stuur, je spiegels, je dashboard. Het lijkt wel alsof alles een beetje meer glans heeft! Alsof het wat nieuwer is! Of misschien zie je het zelf niet, maar je auto is €2.000 meer waard!

Tijdens de Big Event van Opel, de inruilsensatie van Europa. Ontvang alleen van 11 t/m 16 september €2.000 extra inruilwaarde, €250 gratis accessoires en €500 gratis brandstof. Sterk staaltje Opel.

Bereken alvast je Autotelex inruilwaarde op opel.nl.

YoungCapital

Een goede radiocommercial is aansprekend voor de doelgroep.

Natuurlijk moet je commercial aansprekend zijn. Niet alleen in copy, maar ook in stijl. En dat snapt YoungCapital uitstekend. Toffe spot, goed sound design en mooi aangemeten op de jonge doelgroep. Valt lekker op in het blok!

YoungCapital – Work

25 seconden

📝 33 woorden

🎧 Voice over copy

sfx muziek

Vrouwenstem: We eat, we sleep, and work. We learn, we fail, and work.

We are proud to be YoungCapital.

Work.

YoungCapital offers work at HelloFresh, Sanoma, Hudson’s Bay, and many more. Find work at youngcapital.nl.

Work.